Fornbyvägens tvätterier.

Jag är hemmafrumaterial, bästa hemmafrumaterial. Jag städar, lagar mat, syr knappar, fixar å donar. Men tvätta är ju då inte riktigt min grej. Enligt Lila Varela är jag ingen höjdare på att stryka heller, men det kan diskuteras. Idag var det i alla fall min tur att tvätta. Jag tog mitt andra lass och begav mig till stugan som ligger åt fanders. Kliver in till the silent treatment. Alla vet att jag har kommit in och att jag är där men alla ignorerar mig. Fine with me. Tills jag upptäcker att mina kläder ligger i korgar och att någon annans kläder ligger i mina maskiner. Ett litet lån kommer vi fram till och jag väljer att hänga upp mina blöta kläder så länge kvinnan tar ut sina. DÅ ÄR TORKTUMLAREN FULL! Innan jag hinner yttra mig hoppar nästa kvinna fram och säger  " det är lungt, jag tar ut dem"... det är lungt? Jag blänger på henne och går undan. Går hem. När jag kommer tillbaka börjar det påstås i lokalen att jag tagit någon annas maskiner. De Somaliska kvinnorna har tagit kontrollen över Fornbyvägens tvätterier. Jag försöker snällt förklara att det inte alls är så och att jag bokat min tid tills jag upptäcker att mina maskiner återigen är fulla med andras kläder. Då jävlar drog jag med vinkande pekfinger ut kvinna plus familj för att visa på datorn och för att visa att jag kanske inte kan tvätta men att mina maskiner är mina maskiner. Fan. Några sekunder senare upptäcker jag att jag själv knuffat undan en stackars Thailenska från datorn. Aja tänker jag då. Då du ligger under mig i denna hierarki trappa. Jag valde då att stanna vid mina kläder för att övervaka. När jag upptäcker tjuvsystemet! Va i tvättstugan hela dagen så snor du allas maskiner. Vilket jävla sätt! Tills Palestinerna gör en storslagen entré. De går fram till sina redan upptagna maskiner och bara öppnar dem, väntar bredvid i några sekunder. Som skott flyger Somalierna fram och tömmer maskinerna. De Palestinska kvinnorna hälsar vänligt på mig och sätter igång arbetet. Vilken grej! Jag är helt utmattad av allt krigande. Men en sak är säker... Mina maskiner är mina maskiner... För jag är Chilenare, Indian, Spanjor, Svensk och Turk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0