Detta vet Josse om Chile:

- Chile är ett väldigt långt land i Sydamerika.
-Lisbeth kommer därifrån. 
-De pratar spanska i Chile. Jag är inte så bra på spanska.
-Chile är ett mycket vackert och lite tvärt emot Sverige: kallt i söder och varmt i norr.
-I norr finns det coola öknar.
-I Chile äter man empanadas och completos. (asgott)
-Chilenarna är ett mycket högljutt folk och om man inte kan språket så tror man att de bråkar konstant.
-I Chile är familjerna stora och stökiga. Ett begrepp som mamma-pappa-barn existerar inte utan det heter istället mamma-barn-moster-faster-farbror-kusin-kusinbarn-styvpappa-hittebarn, vilket jag tror kan göra det lite komplicerat för en sån som jag som inte direkt är den mest skarpsynta personen.
-I Chile dansar man. Man rör på höfterna och dansar i par. (hjälp) 
-Chilenarna är gästvänliga(ett exempel på det är att Lis´s bror släpper in en okänd jättekvinna i sitt hus och låter henne bo där)
-Det finns inget Statoil i Chile (tjohoo!)
-Det finns äventyr i Chile!

Jag har läst lite böcker om Chile för att inte vara helt lost när jag kommer dit och då har jag insett att chilenarna  inte alls är så vilda och exotiska och lössläppta som jag har trott. De är de blygaste och mest tillbakadragna i Sydamerika och de älskar byråkrati. De gillar att jämföra sig själva med Storbrittanien. Och de dansar inte heller så bra jämfört med andra sydamerikaner. Jag tror jag kommer trivas bra!

/J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0